Ranheim i 1898 og var i produksjon til 1916, mens bygningene ble revet i 1929. Det var Ranheim Papirfabrikk som etablerte teglverket, spesielt med tanke på teglstein til egne fabrikkbygninger.
Stein til å bygge teglverket kom fra Bø teglverk (Bergens teglverk) på Karmøy. Kostnadene lå på 170-200.000 kroner. Produksjonskapasiteten i ringovnen var på 180.000 stein pr brenningssyklus, og fire millioner stein pr år.
I juli 1898 kom produksjonen i gang. Leira ble tatt fra området mellom jernbanen og fabrikken på vestsiden av Vikelva. Leira ble transportert på en trallebane gjennom jernbaneundergangen ned til teglverket.
Allerede i september 1898 ble det produksjonsstopp fordi steiner i leira førte til driftshavari. Et nytt leirtak, ca 650 meter nordvest for teglverket, der lokalnavnet var Hitra, ble undersøkt. En hestejernbane ble anlagt mellom leirtaket og teglverket. Denne jernbanen ble senere utvidet til også å gå til den nye kaia som ble bygget i 1907. I 1904 ble det levert betydelige mengder teglstein til Ålesund i forbindelse med oppbyggingen etter bybrannen der.
Se WikiStrinda.
Legg igjen en kommentar